Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
w Strzyżowie

wyszukiwarka :

czegoś nie możesz znaleźć ? poszukaj

odwiedź naszą oficjalną stronę www.sosw.strzyzow.lap.pl

Konferencja

 

Konferencja 

 


 

 

dsc05495_1024x576

Dnia 28. 02. 2012r. w naszym Ośrodku odbyła się Wojewódzka Konferencja Samokształceniowa „Gry i zabawy rozwijające umiejętności matematyczne u uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Diagnoza umiejętności matematycznych. Na konferencję przyjechali do nas nauczyciele szkół specjalnych z różnych miejscowości województwa podkarpackiego.

 

Konferencja przebiegała w dwóch etapach. Podczas pierwszego etapu, nauczyciele dowiedzieli się, dlaczego warto diagnozować poziom umiejętności matematycznych u uczniów upośledzonych oraz przypomnieli sobie główne teorie rozwoju, na których oparta jest diagnoza. Prowadząca pani Beata Potwora przedstawiła dwie serie eksperymentów diagnostyczndsc05494_1024x576ych wg Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej. W pierwszej serii pt. „Dziecięce liczenie” zaprezentowała 4 próby: liczenie, gra, ustalanie równoliczności zbiorów, dodawanie i odejmowanie. W drugiej serii eksperymentów, prowadząca wyjaśniła rolę operacyjnego rozumowania dla efektów uczenia się matematyki i przedstawiła 6 prób dotyczących inteligencji operacyjnej: próba stałości ilości nieciągłych (stałości liczby elementów w zbiorze), próba tworzenia konsekwentnych serii, próba stałości masy, próba stałości długości, próba stałości objętości i próba klasyfikacji.

 

W drugim etapie konferencji pani Beata, wspólnie z innymi nauczycielami, pokazała praktyczne zastosowanie propozycji Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej w pracy z dziećmi młodszymi i starszymi.  Oprócz prezentowanych ćwiczeń, zabaw (m.in „Polowanie  na tygrysa”), dsc05490_1024x576gier (m.in. gry z serii KATASTROF, gry planszowe, gry z rozwiniętym wątkiem matematycznym) i ciekawych pomocy (m.in. koła z przemiennością dnia i nocy, pór roku, miesięcy, dni tygodnia w kolejności od reprezentacji en-aktywnej, poprzez ikoniczną, aż do symbolicznej, płaskie wieże, „Winda”), goście mogli zobaczyć jak usprawniać dodawanie i odejmowanie na zbiorach zastępczych, w jaki sposób rozwijać operacyjne rozumowanie w zakresie potrzebnym do tworzenia się pojęcia liczby naturalnej oraz jak „przeciągnąć” dziecko na kolejny poziom klasyfikowania. 

 

Drugi etap konferencji przeplatany był filmami przedstawiającymi pracę indywidualną i grupową, pracę z dziećmi młodszymi i starszymi, z dziećmi na niższym i wyższym poziomie   umiejętności matematycznych, z wykorzystaniem propozycji Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, metody Marii Montessori oraz własnych pomysłów nauczycieli.dsc05493_1024x576 Nauczyciele, którzy przyjechali na naszą konferencję, mogli zapoznać się z ciekawymi książkami i pomocami dotyczącymi umiejętności matematycznych oraz mogli skosztować wypieków przygotowanych przez uczniów i wychowawców naszego Ośrodka.