Konferencja
Dnia 28. 02. 2012r. w naszym Ośrodku odbyła się Wojewódzka Konferencja Samokształceniowa „Gry i zabawy rozwijające umiejętności matematyczne u uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Diagnoza umiejętności matematycznych. Na konferencję przyjechali do nas nauczyciele szkół specjalnych z różnych miejscowości województwa podkarpackiego.
Konferencja przebiegała w dwóch
etapach. Podczas pierwszego etapu, nauczyciele dowiedzieli się, dlaczego
warto diagnozować poziom umiejętności matematycznych u uczniów
upośledzonych oraz przypomnieli sobie główne teorie rozwoju, na których
oparta jest diagnoza. Prowadząca pani Beata Potwora przedstawiła dwie serie eksperymentów diagnostycznych wg Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej. W pierwszej serii pt. „Dziecięce liczenie” zaprezentowała 4 próby: liczenie, gra, ustalanie równoliczności zbiorów, dodawanie i odejmowanie. W drugiej serii
eksperymentów, prowadząca wyjaśniła rolę operacyjnego rozumowania dla
efektów uczenia się matematyki i przedstawiła 6 prób dotyczących inteligencji operacyjnej: próba
stałości ilości nieciągłych (stałości liczby elementów w zbiorze),
próba tworzenia konsekwentnych serii, próba stałości masy, próba
stałości długości, próba stałości objętości i próba klasyfikacji.
W drugim etapie konferencji pani
Beata, wspólnie z innymi nauczycielami, pokazała praktyczne zastosowanie
propozycji Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej w pracy z dziećmi młodszymi i
starszymi. Oprócz prezentowanych ćwiczeń,
zabaw (m.in „Polowanie na tygrysa”), gier (m.in. gry z serii
KATASTROF, gry planszowe, gry z rozwiniętym wątkiem matematycznym) i
ciekawych pomocy (m.in. koła z przemiennością dnia i nocy, pór roku,
miesięcy, dni tygodnia w kolejności od reprezentacji en-aktywnej, poprzez ikoniczną, aż do symbolicznej, płaskie wieże, „Winda”),
goście mogli zobaczyć jak usprawniać dodawanie i odejmowanie na
zbiorach zastępczych, w jaki sposób rozwijać operacyjne rozumowanie w
zakresie potrzebnym do tworzenia się pojęcia liczby naturalnej oraz jak
„przeciągnąć” dziecko na kolejny poziom klasyfikowania.
Drugi etap
konferencji przeplatany był filmami przedstawiającymi pracę indywidualną
i grupową, pracę z dziećmi młodszymi i starszymi, z dziećmi na niższym i
wyższym poziomie umiejętności matematycznych, z wykorzystaniem
propozycji Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, metody Marii Montessori oraz
własnych pomysłów nauczycieli.
Nauczyciele, którzy przyjechali na naszą konferencję, mogli zapoznać
się z ciekawymi książkami i pomocami dotyczącymi umiejętności
matematycznych oraz mogli skosztować wypieków przygotowanych przez
uczniów i wychowawców naszego Ośrodka.