Gimnazjum
Do Gimnazjum przy SOSW w Strzyżowie
przyjmowane są dzieci na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno –
pedagogicznej z określeniem stopnia upośledzenia umysłowego i
stwierdzeniem o zakwalifikowaniu do kształcenia specjalnego.
Podstawowym celem pracy w Gimnazjum jest rozwijanie autonomii ucznia,
wdrażanie go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm
społecznych oraz wyposażenie go, stosownie do jego możliwości, w takie
umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako
niezależnej osoby.
Praca dydaktyczno – wychowawcza
opiera się na indywidualnych programach edukacyjno – terapeutycznych,
ustalonych dla każdego ucznia, na podstawie szczegółowej oceny poziomu
jego funkcjonowania, przez zespół specjalistów. Zajęcia odbywają się w 6
– 8 osobowych zespołach klasowych, w odpowiednio wyposażonych
klasopracowniach. Przy doborze do klas decydujące są potrzeby edukacyjne
i możliwości psychofizyczne uczniów. Pozwala to na indywidualizację
oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych i rewalidacyjnych.
Przedmioty nauczane w Gimnazjum to:
- Funkcjonowanie w środowisku;
- Plastyka;
- Technika z elementami informatyki;
- Muzyka z rytmiką;
- Wychowanie fizyczne;
- Religia
W Gimnazjum kładzie się nacisk na kształcenie umiejętności praktycznych tj. zajęcia plastyczne, zajęcia z gospodarstwa domowego, elementy informatyki, które przygotowują młodzież do nauki w Szkole Przysposabiającej do Pracy.
Uczniowie rozwijają swoje zainteresowania i zdolności biorąc udział w wielu imprezach i olimpiadach sportowych, konkursach recytatorskich, występach taneczno – wokalnych i teatralnych. Duże znaczenie dla rozwoju uczniów mają, corocznie organizowane, wycieczki do znanych i ciekawych miejsc. Integralną częścią procesu edukacji w Gimnazjum jest rewalidacja indywidualna, wspierająca rozwój dziecka.
Nad prawidłowym przebiegiem procesu
edukacyjno – terapeutycznego uczniów czuwa wychowawca klasy wspierany
przez nauczyciela wf-u, nauczyciela gimnastyki korekcyjnej, psychologa,
logopedę, nauczyciela terapii pedagogicznej, terapeutę metody EEG
Biofeedback, Montessori i Integracji Sensorycznej.
W naszym Gimnazjum, każdy uczeń może liczyć na indywidualne podejście do swoich potrzeb i możliwości oraz na ciekawe i nowatorskie metody, formy i środki pracy.