Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Szkoła specjalna przysposabiająca
do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną
przygotowuje młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz
autonomicznego (w miarę ich możliwości rozwoju) i aktywnego życia.
Edukacja uczniów polega na całościowej i jednoczesnej realizacji funkcji
dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły, z
uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania,
opisanych przez współczesne nauki społeczno-pedagogiczne.
Kształcenie uczniów w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest dostosowane
do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów.
Kształcenie obejmuje:
- Kształcenie ogólne umożliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy i nabywania nowych umiejętności;
- Przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac, tym porządkowych i pomocniczych oraz opanowanie podstawowych umiejętności i czynności pracy, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy.
Edukacja uczniów z upośledzeniem
umysłowym opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych,
opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami na
podstawie odrębnych przepisów.
W procesie kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełno sprawnościami
sprzężonymi nauczyciele współpracują z rodzicami(prawnymi opiekunami)
uczniów, ustalając kierunek oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych i
konsultując z nimi sposoby rozwiązywania problemów ucznia respektujące
wyznawane przez rodzinę wartości.
W procesie kształcenia uczniów wyodrębnia się:
- Zajęcia edukacyjne;
- funkcjonowanie osobiste i społeczne ;
- wychowanie fizyczne;
- przysposobienie do pracy;
- etyka.
- Zajęcia rewalidacyjne;
- Zajęcia sportowe;
- Zajęcia kształtujące kreatywność, w szczególności muzyka, plastyka, zajęcia rozwijające zainteresowania, zajęcia kształtujące umiejętności spędzania wolnego czasu.
Ze względu na integralny, całościowy charakter kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi podstawa programowa nie wyróżnia odrębnych celów, zadań ani treści nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych. Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
- Indywidualne programy edukacyjne;
- Program wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli;
- Program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, które opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania szkoły zapobiegające zjawisku przemocy, patologiom życia społecznego oraz wspierające promocję zdrowia i wychowanie dożycia w rodzinie, a także inne zagadnienia, ważne dla osoby dorosłej, niepełnosprawnej intelektualnie, które wynikają z potrzeb uczniów;
- Program przysposobienia do pracy opracowany dla danego oddziału, który opisuje wszystkie działania szkoły przygotowującej ucznia do wykonywanej pracy
W celu nabywania praktycznych umiejętności związanych z pracą szkoła zapewnia uczniowi zajęcia przysposobienia do pracy oraz – zgodnie z jego predyspozycjami i zainteresowaniami – zajęcia praktyczne w pracowniach szkolnych i poza szkołą