Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
w Strzyżowie
czegoś nie możesz znaleźć ? poszukaj
odwiedź naszą oficjalną stronę www.sosw.strzyzow.lap.pl
Zajęcia Rewalidacyjno-Wychowawcze
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze
Oddział rewalidacyjno-wychowawczy powstał w roku 2007/2008. Nasi uczniowie to: Ewa, Karolina i Mateusz.
We wrześniu 2011 roku powstał drugi oddział Rewalidacyjno-Wychowawczy. Obecnie liczy on dwoje dzieci – siedmioletnią Aldonkę oraz pięcioletniego Krzysia.
Dzieci zintegrowały się już ze środowiskiem szkolnym i bardzo chętnie codziennie przyjeżdżają do Ośrodka.
Od początku istnienia klas
staramy się stworzyć uczniom przyjazne środowisko,w którym czują się
pewnie i bezpiecznie, nabywają nowe doświadczenia i umiejętności. Są
akceptowani, kochani i szczęśliwi. Stymulujemy i wspieramy ich rozwój.
Każde dziecko upośledzone umysłowo jest inne, ma inne możliwości i
ograniczenia.
My dorośli – nauczyciele, pedagodzy oraz terapeuci musimy przede
wszystkim starać się zrozumieć świat dziecka, wnikliwie poznać specyfikę
i tempo jego rozwoju. Celem nadrzędnym nauczania dziecka głęboko
upośledzonego jest osiągnięcie przez niego optymalnego poziomu
rozwoju,pozwalającego na możliwie największą samodzielność i komfort
psychiczny dla niego i otoczenia. Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dn. 30
stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno –
wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu
głębokim (Dz. U. Nr 14 ).
Zajęcia obejmują:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika;
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika;
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki , wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
- rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
Codzienne zajęcia można podzielić na dwie części. Do pierwszej zaliczyć należy zajęcia o charakterze rytualnym takie jak: powitanie,rozbieranie i ubieranie garderoby, czynności higieniczno – sanitarne, spożywanie posiłku, czynności porządkowe. Do drugiej części należą zajęcia mające charakter „ośrodków zainteresowań” wokół, których organizuję wszystkie ćwiczenia i zabawy.
Poznajemy owoce i warzywa
Zabawy z wodą i pianą
Zajęcia plastyczne
Ćwiczenia i zabawy na piłce oraz w suchym basenie
Do pracy z dzieckiem głęboko upośledzonym umysłowo możemy wykorzystać bardzo wiele metod. Trzeba jednak umiejętnie dostosować je do specyficznych potrzeb, zainteresowań i możliwości każdego dziecka. Przy doborze konkretnych metod uwzględnić należy nie tylko to, jaki będzie ich wpływ na jego rozwój, ale również to jak będą oddziaływały na jego zachowanie i emocje.
Dogoterapia
Zajęcia w Sali Terapii Integracji Sensorycznej

Jedną z ciekawych metod pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim jest ” Poranny krąg”, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku. Jest to jedna z ulubionych form aktywności naszych wychowanków.
Według Jacka Kielina bodźcem, który w największym stopniu oddziaływuje na dziecko jest nauczyciel.To od jego nastawienia, motywacji i nastroju zależy czy spotkanie z dzieckiem głęboko upośledzonym umysłowo będzie satysfakcjonujące dla obu stron. Inną formą zajęć są ćwiczenia ruchowe według programów M. CH. Knillów (Programy Aktywności: Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja.),w których muzyka wspomaga ćwiczenia i działa warunkująco. Głównym celem w/w metody jest kształtowanie świadomości własnego ciała i nawiązywanie kontaktu z otoczeniem.Na etapie rozwojowym jaki osiągnęli moi uczniowie sprawdza się program SPH oraz program wprowadzający.
Wychowankowie polubili również zajęcia w sali Doświadczania Świata – Snoezelen. Sala ta daje dość duże możliwości organizowania atrakcyjnych zajęć dla uczniów i stanowi ciekawą formę pracy. Każdy z wychowanków ma swoje ulubione aktywności.
Rozwój naszych uczniów jest stymulowany
także poprzez uczestnictwo w grupie rówieśniczej, kontakty społeczne,
które w naturalny sposób zmuszają ich do podejmowania prób komunikowania
się. Chętnie uczestniczymy we wszystkich uroczystościach i imprezach
szkolnych oraz spotkaniach integracyjnych. Szkoła i klasa to nasze
miejsce na ziemi, nasz „kawałek świata”. Czas, który spędzamy razem to
nie tylko wspólny wysiłek, praca ale i chwile beztroskiego przebywania
razem, radosnego świętowania.
My również mamy swoje święta, obyczaje, które przygotowywane i
obchodzone wspólnie bardzo nas integrują – przysparzają wiele radości i
zostają na długi czas w naszej pamięci i sercu.
• Dzień Mamy • Urodziny Karoliny
• Urodziny Ewy i Mateusza